Monday, March 28, 2011

Mitos vs Fakta : Angin dan Gas


Di suatu petang yang hening.







Ani! picit kaki mak ni... !!!

Ani pun lekas-lekas turun dari bilik menuju kerusi rotan di ruang tamu rumah rotan pusaka nenek sebelah ibu.

Kenapa mak?

Alahai...kaki aku nih sakit lagi. Bahu pun sama. Angin lagi lah nih... Kau tolong picitkan kaki aku nih. Selambe Mak Mawar .

Bila di picit-picit orang tua tu..mulalah keluar 'angin'... Kadang-kadang angin kecik dan tak banyak. Tapi bila dah picit tempat yang seakan-akan kembung, Mak Mawar pun kata, Hah, picit situ!!! Kuatlah siket Ani oiii...katanya sambil sendawa kuat. Kuat sendawa tu sampai dengar Abah kat kebun belakang...Sendawa belahak, macam naga pun ada.Macam katak kodok nak mengawan pun ada. Anak dara di larang sama sekali buat begitu. Sungguh pantanglah....Orang tua pesan tak sopan!

                                    ~~~~~~~~~~~~ Tammat ~~~~~~~~~~~~~~
(-____-)"hmmmm....


Angin nih wujud dalam masyarakat Melayu dan Cina aja. Setahu BAyu, orang India atau Mat Salleh takda pun istilah ANGIN nih... Kalau takat GAS yang datang dari perut dan dubur adalah. Takda pun ANGIN dari otot atau urat. Logiknya macam tak masuk akal. Tapi, bila dah ilmu perubatan nih... Memang susah dah nak percaya tradisi dan kepercayaan masyarakat yang dari dulu lagi diguna pakai.

Susah juga nak percaya pada jamu dan bomoh. Sedangkan kita dah ada ilmu perubatan dan ubat-ubat yang terang dan jelas apa,bagaimana dan kenapa kesan dan akibat yang berlaku.

Tapi,hidup di dunia nih penuh misteri. Kadang-kadang ada juga keajaiban yang berlaku dalam bidang perubatan yang tak dapat dijelaskan oleh akal manusia. Manusia punya HARAPAN. Misteri dan keajaiban adalah rahsia Tuhan. Cuma terpulang pada kita menilai apa yang di depan yang ada di depan mata dan menghayati pengajaran di sebalik KEAJAIBAN dan MISTERI ALAM.

P/S: Habis jugak satu entry buat mengisi masa lapang dari ward ortho.

Published with Blogger-droid v1.6.5

0 comments:

Post a Comment

Thank You! Do recommend me other medical blogs or website!

 
Copyright (c) 2010 Medik Bloglist !. Design by WPThemes Expert

Blogger Templates and RegistryBooster.