Pages

Wednesday, February 23, 2011

ENT : # 2 OPeration Theatre Day (OT)

Setiap hari Isnin, Rabu dan Jumaat, Pukul 10 hingga 1 tengahhari, Unit saya ada kelas di Operation Theatre atau nama glemer dia OT yang letaknya ditingkat satu bangunan utama Hospital K.S.Hegde yang tersergam Indah di ceruk kampung Deralakatte ini. Pagi-pagi lagi lepas habis kelas theori kat Kolej, kami pun naek bus sekolah ke Hospital. Sebenarnya boleh jerk nak jalan kaki, tapi, BAYU malaslah nak berpeluh-peluh.Nanti berlengas bila dah sampai sana , nak belajar dengar lecture tak ade konsentrasi pula.

Nilah bus kodok nyer..Kena bersempit-sempit dengan juniors lah..Adei, Naseb baek lah kejap aje.


Ni gambar dari dalam bus. Tak de kerja la katekan.  Tengok tanah berdebu merah. Sekarang musim kering. Rumput yang ada akar pender semua mati. Tingal pokok yang ada akar tunjang je hidup. Debu kalau kena tiup angin, memang masuk mata. Kalau hari beristi'lah( dlam Arab= Korek Hidung), bahan galian memang bukan hijau dah, kaler oren merah-merah aje..

Ni Bayu curik-curik ambek ambek dari dalam OT. Doktor PG nih tengah buat myringotomy = sedut cecair dalam telinga. Patient nih ada  perforation dalam telinga dia. So, doktor tampal lah lubang tu. Yang buat surgery selalu otai-otai aje. Bila tang finishing suture, Dr kecil-kecilan yang habiskan kerja .Jahit balik lka tue. BTW, sebelum telinga di potong, cuping tue,di tolak ke depan, buat incision belakang telinga dan barulah masukkan microknife dalam lubang telinga.

Bilik sebelah kiri tue, tempat kami tukar baju.

Inilah OT nyer...

Hallway.

Amek gambar kenang-kenangan...yang pink tu selipar saya ok.?

0 comments:

Post a Comment

Thank You! Do recommend me other medical blogs or website!

 
Copyright (c) 2010 Medik Bloglist !. Design by WPThemes Expert

Blogger Templates and RegistryBooster.